Mercure: Proměnlivý koncept v Accor Group

Byl otevřen krátce po katastrofálních povodních. Nachází se v pražském centru poblíž Obecního domu, Masarykova nádraží, Staroměstského náměstí, a především v dosahu hlavní dopravní tepny města. Nabízí pobyt ve 174 klimatizovaných pokojích, návštěvu baru kombinovaného s knihovnou či typické pařížské brasserie s názvem Felice.

Znalci již tuší, že řeč je o hotelu Mercure na Poříčí, který se nachází v kompletně rekonstruované budově prvorepublikové pojišťovny postavené v roce 1894. V úvodu zmíněná brasserie Felice není pojmenována náhodně – v prostorách současného hotelu dlí duch Franze Kafky, který zde strávil 14 let úřednické práce. Pro hotel Mercure, který je součástí holdingu Accor Group, tento fakt samozřejmě představuje výhodný aspekt pro marketingovou reklamu společnosti. Ostatně generální ředitel hotelu Robert-Jan Woltering o slavné historii budovy rád hovoří: „Pro koncept Mercure je velmi důležitá autentičnost. Domnívám se, že je velký rozdíl bydlet v hotelu, který nepřináší nic z minulosti budovy nebo lokality. V tomto je Mercure jedinečný.“ V rámci celému holdingu Accor Group se tento přístup nazývá Thematization. Tento rys se stává podstatným pro celkové hodnocení všech hotelů Mercure, kterých funguje po celém světě přes sedm set. Na rozdíl od dalších značek v rámci holdingu zakládá Mercure svou obchodní filozofii ve vyšší míře na originalitě, která vychází ze specifik vybrané lokality. Např. hotely Ibis či Novotel, které rovněž působí v rámci Accor Group, se vyznačují svými standardizovanými parametry. Pokud se tedy host ubytuje v hotelech těchto značek, lhostejno v které části světa, přesně ví, co může očekávat. To může být pro některé klienty příliš fádní, a proto vyhledávají služeb hotelů Mercure.
Přestože se hotel nachází v historické budově, investorovi se podařilo v interiéru hotelu zakomponovat prvky, jež vyžaduje moderní životní styl. Velmi pochvalně se Robert-Jan Woltering vyjadřuje o např. speciálních sprchových kabinách: „Zpočátku jsme se trochu potýkali s ergonomickými obtížemi a nedostatkem místa pro klasické vany. Proto jsme si řekli, zkusme tuto nevýhodu využít v náš prospěch. Po několika měsících práce našeho vývojového oddělení jsme představili nový koncept koupelny, který jsme použili při rekonstrukci hotelu Mercure v Praze.“ Součástí vybavení každého pokoje jsou televize s volbou satelitních kanálů s Pay-TV programem, minibar či telefonní a datový přístup.

Integrace prostřednictvím služeb
Pracovníci některých hotelů, které fungují pod štítem nadnárodních korporací, si stěžují, že nepociťují podporu od své centrální jednotky. Na základě vyjádření generálního ředitele hotelu Mercure a také soudě dle obětavého zásahu pracovníků vytopeného hotelu Ibis v Karlíně, kteří významně přispěli k jeho brzkému znovuotevření, se zdá, že management Accor Group řídí celou skupinu velmi efektivně. Důležité jsou z tohoto pohledu zejména příprava a vývoj nových produktů a programů pro klientelu. V tomto ohledu je Accor Group tvořen divizemi, které jsou integrálně propojeny právě skrze služby. Jednotlivé značky v rámci celé skupiny disponují společným rezervačním systémem (Accor Reservation Services). „Dnešní svět se velmi rychle proměňuje a s ním i naši zákazníci. Jsou daleko flexibilnější. Na internetu si mohou objednat pobyt během několika vteřin. Přizpůsobujeme se tomuto trendu a snažíme se například aplikovat způsob navigace na našem webu, aby si zákazník mohl objednat pokoj maximálně čtyřmi kliknutími,“ říká Robert-Jan Woltering. Další společný prvek celé skupiny představuje program Grands Vins Mercure (viz rámeček Co znamená…). Všechny týmy hotelů Mercure po celém světě disponují systémem All the Keys of the City, což jim umožňuje sdílet s hosty znalosti dané lokality. I když tedy klient navštíví lokalitu poprvé, může se bez doprovodu velmi dobře orientovat v tom, co je pro danou oblast zajímavé nebo důležité (památky, restaurace, kavárny, muzea, galerie, zábavní podniky atd.). Další programy jsou přímo šité na míru dle struktury klientely, která navštěvuje hotely Mercure. Pro víkendové hosty je např. určen program Mercure weekend, který nabízí během víkendů a státních svátků slevy až do výše 40 % v závislosti na počtu objednaných pokojů. Na tuto cenovou nabídku navazuje program pro loajální klientelu nazvaný Favorite Guest card, který umožňuje jeho členům čerpat v sedmi značkách hotelů Accor Group slevy v pracovních i víkendových dnech. Celosvětově holding uzavřel strategické aliance s leteckými společnostmi Air France, Delta Air Lines či Alitalia. Každou návštěvou hotelu se hostovi připisují „letecké míle“, které může zákazník zúročit při nákupu letenek u výše uvedených společností.

Stanislav D. Břeň, redaktor

Publikováno v oborovém časopise HOREKA (2003)

autorský text